Uppsatsämnen galore

Jag sitter just nu och funderar på vad jag ska skriva om för ämne i terminens uppsats. Då jag fortfarande är på en ganska grundläggande nivå får ämnet inte vara för brett, eller utforskas för djupt (uppsatsen är trots allt bara värd 7,5 poäng). Det är så himla svårt att välja ett ämne, men nu börjar det dra ihop sig eftersom ämnet ska vara inskickat på torsdag.

Hittills har jag ganska många idéer, både egna och sådana framkastade av hjälpsamma vänner som vet vad jag gillar att skriva om. Ett litet urval:

  • fransk språkpolitik och kolonialism
  • alsacien/occitan/breton
  • jämföra språksituationen i Québec samt på Réunion och Haiti
  • New Orleans
  • jämföra New Orleans och Acadia
  • Språkanalys av Disneys The Princess and the Frog
  • Belgien
  • skillnaden mellan talad och skriven quebécois
  • diskurspartiklar (potentiellt jämförande mellan olika regioner)
  • skillnaden mellan talad franska på stan, och talad franska på teve (går att göra regionalt också)
  • skillnad i ordförråd mellan olika regioner
  • bör man kalla quebécois för ett språk eller en dialekt?

Det finns hur mycket som helst att skriva om, och det här är så pass få ämnen eftersom jag har bestämt mig för att inte skriva en litteraturuppsats… Åh, jag har beslutsångest!

Kommentera

