New York, New York!

Om mindre än en vecka bär det av mot andra sidan Atlanten igen. Det ska bli kul – för en gångs skull ska vi faktiskt vara i New York och inte bara passera igenom staden! Det känns lite overkligt, jag har haft så fullt upp så jag har liksom inte hunnit ställa in mig på att vi ska åka. Men nu jävlar!

I julklapp av föräldrarna fick jag en fin bok om Dorothy Parkers New York som jag hade tänkt ta med mig och försöka använda som guidebok. Blir lite sugen på att ta med mig Harpo Marx självbiografi också, den tilldrar sig ju till stor del i New York eftersom det var där familjen Marx startade.

Harpo och Dottie kände ju varandra också, de hängde på samma ställen under ”the Roaring Twenties”. En period jag tycker ganska mycket om, rent livsstilsmässigt. Det är svårt att inte falla för Harpos skildringar av hur de spelar krocket på ett tak, eller spelar pinochle på en svartklubb. På samma gång som jag inser hur mycket de egentligen dricker och spelar, och det går upp för mig hur mycket problem de hade med just dessa saker. Det gick liksom inte att bara göra lite grann.

”The Roaring Twenties” är en legendarisk period, och jag ser fram emot att få utforska New York delvis efter den kartan. City of my dreams, here I come!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,